Vanliga frågor, FAQ

Denna sida är under uppbyggnad, fler frågor och svar kommer.

Hur startar jag sophämtning eller slamtömning?

OBS! Om ditt ärende avser Essunga eller Grästorp, tömning av enskilda avlopp, tryck här för  och välj sedan kommun, i dessa kommuner sköter våra entreprenörer registret för slamtömning samt även fakturering. 

Om du har köpt en fastighet så behöver du anmäla ägarbytet till oss, tryck här för att komma till sida för självservice. Välj Kundservice och anmäl ägarbyte. Du har möjlighet att i formuläret meddela vilket abonnemang du vill ha.

Om du har en helt nybyggd fastighet där det sedan tidigare inte finns någon sophämtning eller om du har en fastighet som inte har sophämtning sedan tidigare, fyll i formulär här: tryck här för att komma till formuläret.

Mina sopor har inte blivit tömda?

Om ditt/dina kärl ej har blivit tömda, kontakta oss i första hand via detta formulär.

För att vi ska kunna handlägga ditt ärende behöver vi ha följande uppgifter:

  • När skulle du ha fått tömt?
  • Vilken adress och kommun avses?
  • Kontaktuppgifter om vi behöver höra av oss till dig.

 

Om du hellre vill ringa vår kundtjänst så nås vi på telefonnummer 0500-49 81 85.

Mitt sopkärl har gått sönder, vem kontaktar jag?

För att felanmäla ett trasigt sopkärl går det bra att anmäla detta genom att fylla i detta formulär.

Din felanmälan behöver innehålla:

  • På vilken adress och i vilken kommun finns sopkärlet?
  • Vad är trasigt, hjul, lock eller själva behållaren?
  • Kontaktuppgifter till dig om vi behöver nå dig via telefon.

 

Om du hellre vill kontakta oss via telefon, ring vår kundtjänst på telefon 0500-49 81 85.

Vad är grönt kort? Hur ansöker jag om grönt kort?

Här kan du läsa om Grönt kort, samt anmäla dig till utbildning.

Hur gör jag för att byta kärlstorlek på mitt gröna kärl?

Tryck här för att se hur man gör för att byta kärlstorlek.

Mitt kärl är smutsigt, kan ni hjälpa mig med att få det rengjort?

A&ÅS tillhandahåller inte någon tjänst för kärltvätt. Ansvaret för skötsel av kärl ligger på fastighetsägaren enligt gällande avfallsföreskrifter (se 21§ Föreskrifter om avfallshantering)

Det finns privata aktörer som säljer tjänst för kärltvätt.

När töms mitt/mina sopkärl?

För kommunerna Falköping, Gullspång, Mariestad och Skövde finns det en sophämtningsapp, Mitt Avfallskaraborg, där man kan se tömningsdagar etc.

Appen är under utveckling och finns ej i alla kommuner ännu. Appen finns att ladda ner i Google play och App Store.

För att kunna utnyttja påminnelser om sophämtning etc. så behöver man ha tillgång till sitt kundnummer. Kundnumret återfinns på din faktura för sophämtning.

För övriga kommuner eller för de som inte har möjlighet att ladda ner appen:

Kontakta oss via e-post info@avfallskaraborg.se, så återkopplar vi med information om tömningsdag. Din förfrågan behöver innehålla:

  • Vilken adress samt kommun som fastigheten är belägen
  • Ditt namn
Hur får jag nya matavfallspåsar?

För villahushåll, tryck här

För flerbostadshus, tryck här

Hur sorterar jag matavfall?

Här kan du läsa om hur matavfall ska sorteras Tryck här.

Vad får jag lägga i det gröna kärlet?

I det gröna kärlet får du endast lägga sådant som är brännbart och inte förpackningar. Förpackningar ska sorteras ut och lämnas på återvinningsstation (ÅVS) för återvinning. Tryck här för att se exempel på restavfall som ska läggas i det gröna kärket.

Hur sorterar jag förpackningar?

Förpackningar ska lämnas i avsedd behållare på en återvinningsstation (ÅVS), de brukar finnas belägna vid t.ex. matvarubutiker. Här hittar du sorteringsguide: Sortera så här - Förpackningsinsamlingen, FTI (ftiab.se)

Hur sorterar jag sådant som inte får slängas i den gröna tunnan?

Matavfall, restavfall (brännbart som får läggas i den gröna tunnan) och förpackningar ska sorteras. Exempel på hur du sorterar annat, t.ex. elektronik, farligt avfall osv. tryck här för att komma till sorteringsguide.

Container för förpackningar behöver tömmas vem kontaktar jag?

Om det avser container placerad på en återvinningsstation (ÅVS) vid till exempel matvarubutiken, kontakta FTI AB. För att komma till deras hemsida där man kan göra felanmälan etc. tryck här.

Avfall & Återvinning Skaraborg har inte ansvaret för insamling av förpackningar. Förpackningsinsamlingen, FTI AB, ansvarar för insamling av förpackningar.

Jag vill säga upp min sophämtning.

Sophämtning är lagstadgad och går inte att säga upp. Om du ska flytta så gör du en flyttanmälan här. Välj Kundservice under självservice och formulär för ägarbyte.

Om du istället vill ansöka om uppehåll i sop, latrin eller slamtömning så trycker du här sedan väljer du kommun, dispenser och ansökningar, "Ansökan om uppehåll i sophämtning". En av förutsättningarna för att man ska kunna ansöka om ett uppehåll i sophämtning är att fastigheten inte nyttjas.

Jag vill anmäla ett ägarbyte.

Anmälan om ägarbyte gör du enklast via vår e-tjänst: Anmälan om ägarbyte vid försäljning och köp av fastighet. Undantaget är Essunga, Grästorp, Götene och Vara, ni anmäler istället ägarbyte här; Ägarbyte nya medlemskommuner 

Om du bor i Grästorps kommun och har ett enskilt avlopp behöver du även kontakta Farmartjänst på telefon 0514-122 00 och meddela ägarbytet.

För att vi ska kunna genomföra ägarbytet behöver vi veta vilket datum som den nye ägaren får tillträde till fastigheten samt den nye ägarens personuppgifter och adress.

Jag har frågor om min faktura.

För fakturafrågor, skicka ditt ärende via formulär som du hittar här. Vi återkopplar till dig så snart vi har undersökt ditt ärende.

OBS! Om ärendet avser Essunga, Götene eller Vara som fakturerats före 2023-01-01 kontakta respektive entreprenör som ställt ut fakturan. Kontaktuppgifter hittar du på din faktura.

Jag har inte fått min faktura för renhållning, vad gör jag nu?

OBS! Denna information gäller om du får faktura för renhållning direkt från A&ÅS! Om du får faktura direkt från entreprenör som utför sophämtning eller slamtömning, vänligen vänd dig till entreprenören istället.

Den vanligaste anledningen till att kunden inte har fått sin faktura är att kunden har startat en digital brevlåda, t.ex. Kivra. Avfall & Återvinning Skaraborg (A&ÅS) är en myndighet så om kunden har en digital brevlåda och inte har e-faktura eller e-postfaktura kommer fakturan att hamna som ett dokument i den digitala brevlådan.

A&ÅS har inte möjlighet att påverka vilka utskick som kommer till den digitala brevlådan, utan du får själv gå in i brevlådans inställningar och avanmäla digitala utskick från A&ÅS som avsändare. Om du är osäker på hur man gör, kontakta leverantören av den digitala brevlådan för support.

Du behöver vara medveten om att du har samma skyldighet att öppna post i din digitala brevlåda som du har att öppna vanliga fysiska brevutskick.

Om du vill komma i kontakt med oss, anmäl ditt ärende via detta formulär lämna fältet för fakturanummer tomt.

Jag vill inte ha min faktura skickad till min digitala brevlåda.

Avfall & Återvinning Skaraborg (A&ÅS) har inte möjlighet att påverka vilka utskick som kommer till den digitala brevlådan, utan du får själv gå in i brevlådans inställningar och avanmäla digitala utskick från A&ÅS som avsändare. Om du är osäker på hur man gör, kontakta leverantören av den digitala brevlådan för support. Efter denna åtgärd kommer din faktura att distribueras via vanlig post.

Du behöver vara medveten om att du har samma skyldighet att öppna post i din digitala brevlåda som du har att öppna vanliga fysiska brevutskick.

Du kan även välja e-faktura som distributionssätt av din faktura, läs mer här hur du gör för att anmäla e-faktura. 

Jag vill ha e-faktura, hur gör jag då?

Här hittar du mer information om e-faktura.

Jag vill betala min faktura via autogiro, hur gör jag då?

Du anmäler autogiro enklast via din internetbank. Om du är osäker hur man gör, kontakta din bank för support. När du söker efter oss i mottagarregistret så tänk på att inte söka för detaljerat utan sök t.ex. bara på "avfall" så får du en bredare träff bland mottagare.

Jag har fått en påminnelse från Visma

Visma Financial Solutions AB sköter om vår påminnelse och inkassohantering. Om du har frågor om din påminnelse, vänd dig i första hand till dem. Kontaktuppgifter står på påminnelsen.

Jag behöver tömma min slambrunn (enskilt avlopp), vem kontaktar jag?

Ring vår entreprenör eller maila vår entreprenör. Kontaktuppgifter till respektive entreprenör hittar du här

Här hittar du mer information om enskilda avlopp.