Fel tömningsdag i informationsbrev

Vissa kunder i Essunga, Falköping, Grästorp, Götene, Skara och Vara har fått felaktig information angående ändrade tömningsdagar, för mer info se nyhet

Framgångsrikt år för Sortera säcken

Avfall & Återvinning Skaraborgs (A&ÅS) projekt Sortera säcken har fortsatt gett positivt resultat under 2023, vilket lett till ökad återvinning och minskad felsortering på återvinningscentralerna.

Under 2023 har mängden restavfall minskat med 2 100 ton jämfört med föregående år, vilket motsvarar en fjärdedel av allt restavfall på återvinningscentralerna. Resultatet är ett kvitto på det engagemang och den medvetenhet som Skaraborgs invånare visar när det gäller att hantera sitt avfall på ett hållbart sätt.

Mål: minimera felsorteringen

Sortera säcken innebär att inga slutna säckar tas emot på återvinningscentralerna utan det avfall som lämnas in måste sorteras i rätt avfallscontainer. Projektet initierades med målet att förbättra hanteringen av hushållens brännbara restavfall och minimera felsorteringen. Enligt de senaste rapporterna har felsorteringen minskat markant jämfört med tidigare år.

Invånarna i Skaraborg har visat på ökad medvetenhet om vikten av korrekt sortering, vilket har resulterat i en förbättrad kvalitet på insamlat material. Denna ökning i kvalitet har möjliggjort effektivare återvinning och minskat negativa miljöpåverkningar.

Minskade kostnader

Genom att minska restavfallet som går till förbränning minskas också kostnaderna. Varje ton restavfall kostar ca 1 000 kronor i förbränningsavgift, skatt och transport. Det är en kostnad som finansieras av kunderna genom avfallstaxan.

Heljeved återvinningscentral i Vara stod för den enskilt största procentuella minskningen av restavfall där man gått från 787 ton 2022 till 256 ton 2023.

– Vi är väldigt glada över att se hur våra kunder tagit till sig budskapet om korrekt avfallssortering. Våra duktiga ÅVC-medarbetare som möter och hjälper våra kunder har spelat en avgörande roll för det positiva resultatet, säger Markus Olsson, driftchef för södra området.

Ett av de viktiga stegen i Sortera säcken har varit att utbilda och informera invånarna om korrekt avfallssortering. Genom att vara till hands för kunderna, informera och svara på frågor har ÅVC-personalen haft en aktiv roll för att öka sorteringskvaliteten. De positiva resultaten från 2023 tyder på att dessa insatser har gett önskad effekt.

FAKTA:

Det finns 21 återvinningscentraler i Avfall & Återvinning Skaraborgs upptagningsområde. Av dessa har 17 infört Sortera säcken. De återvinningscentraler som återstår är Borreboda, Tibro, Grästorp och Odenslund. Näst i tur att införa Sortera säcken är Borreboda ÅVC i Töreboda.

Kontakt för fler frågor

Christina Storm, ÅVC-chef, tel: 0500-49 76 97