Förtydligande om införandet av automatisk fakturering för företagsbesök
Från och med 1 januari 2026 inför Avfall & Återvinning Skaraborg automatisk fakturering av företagsbesök på våra återvinningscentraler. Beslutet kvarstår, men införandet sker stegvis under en övergångsperiod för att företag ska få en rimlig tid att ställa om sin avfallshantering.
- Verksamheter som under 2025 har haft giltiga företagskort får fortsätta använda dessa under första halvåret 2026 och faktureras för första halvåret baserat på tidigare kostnader för återvinningskort.
- Från 1 juli 2026 omfattas även dessa verksamheter fullt ut av automatisk fakturering per besök.
Företag som tidigare inte haft giltig betalning för sina besök omfattas direkt från den 1 januari 2026 av det nya systemet.
Syftet är att säkerställa en rättvis hantering där företag betalar för sitt eget avfall och där hushållens avfallstaxa inte belastas.
Läs även: Automatisk fakturering av företagsbesök införs 1 januari 2026